Alla inlägg under februari 2010

Av Sandra - 28 februari 2010 21:58


      

Av Sandra - 27 februari 2010 21:55

Äntligen ser jag ljuset i tunneln! Våren är på väg.. och ingen är lyckligare än jag!

Jag har precis kommit hem från jobbet. Började sju i morse och gick av nu vid nio. Hade dock rast mellan 13-16 så jag hann ut till Lookie för att ge middagsmat & borsta lite. I morgon jobbar jag samma pass men tänkte ge mig ut en liten runda på de snöFRIA asfaltsvägarna runt omkring stallet.



Av Sandra - 24 februari 2010 20:23

Stallet var fullt med folk när jag kom dit idag. Vi var tre stycken som skulle rida och det är i sånna lägen man gärna vill ha en längre stallgång. Nu fick vi stå i omgångar och brodda. Men det gick bra. Vi traskade ut på vägen bort till  Målartorp. Lookie var ganska seg till en början men när vi kom bort till grusvägen blev hon genast på hugget. Vi började trava, eller ja dom andra travade medans Lookie galopperade vääääldigt kort galopp. Jag förstår att hon har mycket energi nu när det är svårt att röra sig i hagen. Iallafall, så bytte vi placering från sist till först och då gick det genast mycket bättre. Vi hann en bra bit innan vi vände och travade tillbaka. Lookie hittar formen lätt och jag börjar bli bra på att lätta i handen. Jag sitter gärna annars och tjuvhåller henne. Vi skrittade hemåt igen och alla tre var faktiskt ganska trötta efter våran lite halvlånga tur.


I morgon får Lookie vilodag, jag ska ge blod och då ska man ta det lugnt resten utav dagen.. hur ska jag lyckas med det?!    

Av Sandra - 23 februari 2010 20:58

Idag blev det lite stressigt, slutade vid 13 men var inte i stallet förens 14 tiden. Idag red vi längs med vägen igen, vill inte att hon ska gå i den höga snön för mycket. Men när vi kom bort till ett annat stall i byn som för tillfället står tomt såg jag att vägen in dit hade varit skottad och nu låg det bara lite nyfallen snö där. Jippiehooo, vi kunde galoppera lite fram och tillbaka. Sedan travade vi och skrittade hem igen.. Det är två stora hundar längs med vägen och dom är riktigt dryga, hoppar, skäller och far om kring innanför sitt staket. Lookie brukar bara titta på dom och undra varför dom för sådant oväsen och sedan lunka vidare.


Skyndade mig med mockning och packning utav mat för 16.30 va det dags för medelpass och 18.30 mötte vi upp brosan, hans tjej, mamma, hennes gubbe, lillebrosan & Svensson på kinaresturangen. Trevligt som tusan!


Så här ser det ut på vägen..

Gillade denna bilden..

 

Lilla prinsessan är lite trött..

     

Av Sandra - 22 februari 2010 13:19

Dagen började med lite sovmorgon, folket gick igår vid 23 tiden och innan man hunnit varva ner så hinner minutrarna springa iväg. Plus att jag fastnade lite vid OS- sändningarna.


Jag åkte vid 10 tiden till stallet och började mocka och packa all maten. Vattnet hade fryst i sadelkammaren så Anna-Helena kom med en spann vatten från huset så jag kunde blanda kraftfodret. En stund innan Viktoria kom tog jag in Lookie och broddade henne. Sedan fick hon gå in i boxen och V och jag gick och hämtade Texas från hagen. Jag hjälpte henne att brodda och sedan borstade vi dom. Det är såå skönt att slippa all lera nu när det är snö, men tanken på att all denna snö ska smälta gör mig lite tokig. Hela hagen kommer vara en stor lerpöl.


När vi hade fått på hästarna allt och gick ut hade det börjat snöa. Jag hjälpte V upp i sadeln och hoppade själv upp. Jag hade som tanke att vi skulle prova att rida den lilla rundan i skogen, om inte det gick skulle vi rida på vägen. Men hästarna traskade glatt i den höga snön. Det blev en kortare trav också. Man märkte att det var mer jobbigt för Lookie än för Texas.. inte så konstigt då han gick sist och kunde gå i hennes hovspår!   


När vi kom ut på vägen travade vi upp till vägkrysset och tillbaka, allt som allt tog nog rundan 40-50 min. Perfekt för hästarna att gå i den höga snön 20 min och sedan få avsulta utan den tyngden. V & Texas verkar funka bra ihop och det ska bli kul att se dom i paddocken sen, vilket jag tror V längtar till väldigt mycket!


Ikväll är det jobbdax. Ibland uppskattar jag dessa oregelbundna tider väldigt mycket eftersom man kan uttnyttja dagens ljusa timmar. I morgon och på onsdag slutar jag 13.00 Kanon!



Av Sandra - 21 februari 2010 14:08

Kära vänner, skorna sitter kvar!! Vilken lycka.

Idag var lilla Viktoria med i stallet, hon ska börja rida russvalacken Texas. Idag var premiärturen. Lookie och jag följde med som sällskap och Frida och Ewa gick brevid. Allting gick jätte bra och Viktoria ska rida tillsammas med mig redan i morgon. Det blir ju bara fram och tillbaka på vägen men det är mysigt att bara komma ut.


Om några timmar ska jag på ett medelpass sen kommer söndags-gänget hit och så ska vi äta tacos!

Av Sandra - 20 februari 2010 09:57

Igår fick Lookie på sig framskor och snösulor igen. Efter hovslagaren åkt snurrade jag i broddarna och stegade utanför stallet och såg att det börjat snöa och blåsa. Red längs med den plogade asfaltsvägen och gjorde ett försök att rida in i skogen men det verkade vara lite vanskligt så jag vände och fortsatte asfaltsvägen bort. Vände när vi hade skrittat en bra bit och travade hemåt igen. Jag ställde henne både åt höger och vänster och formade henne runt mina skänklar. Gjorde små försök till öppna och hon var med på noterna. När paddocken är is och snöfylld får det funka med en plogad väg.


I början utav traven försökte hon springa ifrån mig men jag gjorde tre halvhalter och då hade hon en behaglig takt. Det snöade ganska mycket när vi kom fram till stallet. Jag vinner nog inte stil-SM i min vinter-kostym. På underkroppen har jag långkalsonger, mjukisbyxor och termobyxor. På överkroppen har jag tre lager med tröjor, en jacka + säkerhetsvästen. Lookie lyser upp med sin skönhet för oss båda! 

Av Sandra - 18 februari 2010 20:12

Först och främst måste jag klaga lite. Jag var på ett medelstyrka-pass igår och jag ska erkänna att dom där stängerna är fruktansvärda! Jag har faktiskt lite träningsverk i fram och baksida lår.

Efter jobbet idag susade jag ut till Lookie, skyndade mig att mocka och tog in henne. Jag hade tagit sikte på att skritta/trava i skogen där vi tömkörde här om dagen. Det gick kalas, snart kommer det bli som en stig och då slipper hon gå i en halvmeter med snö. MEN, så kom det snö nu ikväll. Jag var nämligen på ett bodybars-pass. (Precis som att det skulle ta bort träningsverken) När jag kom ut i kylan igen var det fullt med snö överallt. I morgon tänkte jag rida en lite längre runda om det går.

        

Ovido - Quiz & Flashcards