Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

Tre hästar på samma dag

Av Sandra - 1 mars 2010 18:08

Först ut var Lookie idag. Vi pinnade på längs med vägen i skritt, gck förbi kossorna och de söta små kalvarna. Vände vid det andra stallet i byn och tog skogen tillbaka, hade inte broddat men det gick kanon endå. Travade och galopperade där i skogen men hoppade av när vi kom till den branta backen och gick försiktigt ner, man vet ju inte om det är is eller något under snön. Hoppade upp och hon stod som ett ljus. Lookie travade på i ett friskt tempo och jag själv hade full upp med att ducka för alla gran-grenar som hänger ner med vattendroppar på sig. Sista asfaltsbiten skrittade jag av henne för hand. Hon är så gosig min lilla prinsessa.


Körde till granngården och köpte en salva till mamma, hämtade upp lillebror vid skolan och brummade upp till mamsen. Där stod hästarna och mumsade hö medans jag tryckte i mig en snabb-lunch. Mamma började på Pytla och jag på gamla Dama. Igår när mamma hade ridit så hade Dama så mycket överskottsenergi att hon höll på att tippa av henne. Hon var verkligen framåt idag också men helt cool-lugn som vanligt. Under första galoppen skötte dom sig både men under den andra så höll Pytla på att studsa mamma ur sadlen. Efter lite skritt så bytte vi.


Nu var det dags att sätta lite press på lilla P. Mamma hade fått lite tips av P:s förra ryttare så jag började med att rida henne i öppna. Hon försökte att smita undan men jag höll mig lugn och tog det i hennes takt. (Det var inga snygga öppnor vi gjorde längs med vägen men hon tänkte rätt!) Mamma och jag satt och pratade och insåg att man gärna bara sitter till och töltar med henne och man glömmer lätt bort traven. I tölten blir hon stressad och flåsig. Eftersom jag inte är så bra på med det här att växla gångarter tog det några försök innan jag lyckades trycka på rätt knappar. Vilken trav hon fick, lång och låg i formen och fenomenal att sitta på! Lungt och sansat var det också. Kom ihåg vad en dressyrtränare präntat in i huvudet på mig, halvhalter med navlen så det gjorde jag så fort hon försökte öka eller byta gångart. Och det funkade   Gav mamma tipset att (Det här kommer ju låta helt konstigt men ja, det funkade verkligen) Att rida med knän och bromsa med navlen.   


Tack för en trevlig ridtur mamsen, jag väntar på rapport om morgondagens ridning!



 
 
Ingen bild

mamma

1 mars 2010 21:44

Det ska du få... om det blir nån ridning.. det har kommit en hel del snö:(((

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 16 juli 2012 12:30


 

Av Sandra - 10 mars 2010 13:53

Nä, nu tröttnade jag på att inte få vara kreativ och kunna bestämma egen design. Dessutom har bloggplatsen krånglat något fruktansvärt när man ska lägga in bilder. Ni finner mig åter på: www.finpixia.se . Uppdatera era länkar så ses vi där! ...

Av Sandra - 9 mars 2010 21:14

Dagen har varit kantad av möte, möte och möte! Gjorde dock lite nytta på jobbet först. Lookie fick vila idag jag hade ett möte på lillebrors skola som väntade. Mamma och jag var där och ja.. det gick väl sådär kan jag tycka. Alltid svårt med barn.....

Av Sandra - 8 mars 2010 20:56


Det blir lite glest mellan inläggen men det beror på att det är mycket att förbereda inför resan. Lookie är i stallägarens trygga vård och det känns verkligen bra. Bättre stand-in kunde hon absolut inte få. Jag har precis gjort hjälp-listorna klara o...

Av Sandra - 6 mars 2010 23:15


Idag gick jag, Svensson och Lookie på promenad i byn. Jätte skönt väder och hon skötte sig jätte bra. När v kom tillbaka fick hon å ut i hagen med ett tunnare täcke på sig.. det var så varmt i solen så ett vintertäcke var att överdriva. Det nya röda ...

Ovido - Quiz & Flashcards